Przenosiny

sobota, 7 września 2013

WZOREK NA ŻYCZENIE

Ażur użyty w Pastelowym Szalu jest częścią chusty Summer Flies autorstwa Donny Griffin (wprawdzie nie ona wymyśliła sam wzór, bo funkcjonuje on "na drutach" zapewne od lat, ale dla porządku podaję, skąd mi się sam wzorek przyplątał).

Sytuacja wyjściowa na drutach powinna być taka - co najmniej dwa rządki/okrążenia oczek prawych, jeśli chcemy, żeby nam się wzorek zaczynał od samego brzegu - lub dowolna ilość rzędów dowolnego wzoru, jeśli chcemy wzorek zacząć gdzieś w środku dzierganego szala, chusty itp.

Ten efektowny wygląd uzyskuje się powtarzając sekwencję w rzędach lub okrążeniach nieparzystych (jeśli robimy na drutach z żyłką): "narzut, trzy oczka przerobione na prawo, po czym pierwsze z nich łapiemy ponownie lewym drutem, przeciągamy przez nie pozostałe dwa prawe i puszczamy". Jeśli zabraknie nam oczek na pełną sekwencję, to ostatnie dwa lub jedno oczko przerabiamy na prawo.
Rzędy parzyste w robótkach płaskich całe na lewo.
Okrążenia parzyste w robótkach na drutach z żyłką - całe na prawo.
W kolejnych rzędach/okrążeniach nieparzystych, gdzie robimy sekwencję "narzut, trzy prawe i te dziwne sztuki z pierwszym prawym" musimy tylko ustalić, gdzie zaczynać robić wzorek - najłatwiej zapamiętać, że drugie prawe musi się znaleźć nad narzutem z poprzedniego rzędu i wobec tego oczka ustalić, gdzie zacząć sekwencję. Oczka przed pierwszym narzutem (jedno lub dwa) też przerabiamy na prawo.

Jako ciekawostka - to przedziwnie przekładane prawe oczko, które ląduje poziomo na dwóch kolejnych nazywane jest oczkiem zawieszonym (bardzo adekwatnie, bo wisi na dwóch pozostałych).
Opisywany ażur tuż przed samą dolną plisą.


A teraz po tym zawiłym opisie będzie krótki film, po którym wszystko powinno być jasne.

I mała aktualizacja:
Wiewiórka dziergała szal przecudnej urody - Midnight i w nim używała pewnego wariantu tego wzoru. Jak napisała w komentarzu: "Pisałaś, że wzór ulega pewnemu "przekoszeniu". Bardzo podobny wzór wykorzystałam niedawno w swoim szalu i we wpisie o nim zamieściłam opis wzoru. Różnica polega na tym, że oczka "zawieszonego" u mnie się nie przerabia - jest ono przeciągane przez dwa prawe. Myślę, że wzór się "kosi", przez to przerobione oczko, które jest potem przeciągane, bo mój szal nie ma żadnych tendencji do przekrzywiania się. W tej wersji, którą wykorzystałam między rzędami z narzutami i oczkami przeciągniętymi są dwa rzędy proste, ale można spokojnie z nich zrezygnować jeśli chce się mieć gęstszy ażur."
Zajrzyjcie, popatrzcie. Inny sposób robienia wzoru to jedno, ale ten szal... cudowny i bardzo inspirujący!

29 komentarzy:

  1. Super, właśnie miałam pisać do Ciebie petycję o udostępnienie wzoru :) Wielkie dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie, po ostatnim poście zastanawiałam się jak taki wzorek zrobić ;)
    Mam jeszcze pytanko czy praca na intensywnie kreatywny konkurs może być częściowo skończona, jeśli jest to mega wymagający projekt, który będę tworzyć przez dłuższy czas? Kiedy przewidujesz zakończenie konursu, tzn. w jakim miesiącu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jesteśmy nawet w połowie czasu, bo mamy za sobą nieco ponad 45 tys. odsłon, a prawie 66 tys. przed nami. Czyli podejrzewam, że będzie czas co najmniej do pierwszej połowy października.
      Co do pytania o możliwość przysłania projektu nieskończonego - co nie jest zabronione... W Regulaminie nie ma sformułowania "skończone". Więc o ile Twój pomysł przybierze chociaż taką postać, która pozwoli go ocenić i zobaczyć w nim, jaki ma być efekt końcowy, to ja przeciwwskazań nie widzę. Ale rywalizacja zapowiada się ostra... :)))

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź :)
      Wzorek spróbowałam, jest bardzo fajny i prosty. Dzięki wielkie za filmik!

      Usuń
  3. Kochana i wielka jesteś; dawno już widziałam ten wzór i nie potrafiłam go ugryźć. Dzięki wielkie. Zaglądam tu i dzięki Tobie braki w edukacji dziewiarskiej uzupełniam. Po trzykroć dziękuję :-) !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo! Cieszę się, że trafiłam w zapotrzebowanie. A następnym razem, to pisz od razu maila, że jest coś, co trzeba rozgryźć - będziemy rozgryzać grupowo :)

      Usuń
  4. Ładny ten szal, podobają mi się jego pastele.

    Pisałaś, że wzór ulega pewnemu "przekoszeniu". Bardzo podobny wzór wykorzystałam niedawno w swoim szalu i we wpisie o nim zamieściłam opis wzoru, o tu -> http://wiewiorek.blogspot.com/2013/08/szal-midnight-skonczony.html Różnica polega na tym, że oczka "zawieszonego" u mnie się nie przerabia - jest ono przeciągane przez dwa prawe. Myślę, że wzór się "kosi", przez to przerobione oczko, które jest potem przeciągane, bo mój szal nie ma żadnych tendencji do przekrzywiania się. W tej wersji którą wykorzystałam między rzędami z narzutami i oczkami przeciągniętymi są dwa rzędy proste, ale można spokojnie z nich zrezygnować jeśli chce się mieć gęstszy ażur.
    W każdym razie luknij sobie na ten wzór u mnie, może z tego swojego i mojego wykombinujesz coś, co będzie dobre do użycia w swetrze (o którym coś wspominałaś w poprzednim wpisie :) )

    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz mieć rację, że to "przekoszenie" może wynika z przerabiania! Jeśli nie masz nic przeciwko temu, to dodam do wpisu aktualizację z linkiem do Ciebie.

      Usuń
    2. Pewnie, że nie mam nic przeciwko :) i mam nadzieję, że chętnym na ten wzór przydadzą się dodatkowe informacje.

      Usuń
  5. Ładny i prosty. Trzeba go będzie w czymś wykorzystać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, że bardzo efektowny, a prosty i mało problematyczny w robieniu? Pokombinuj, gdzie go użyć koniecznie.

      Usuń
  6. właśnie tym wzorkiem zrobiłam ostatnio bluzkę dla synowej:) wzorek jest bardzo ładny.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kłaniam się w pas w podziękowaniu za wzorek :)
    Coś takiego właśnie mi się kołatało w główce, ale wolałam się upewnić :)
    Jeszcze raz wielkie dzięki Dobra Kobieto :) Na pewno wykorzystam ten wzór :)

    OdpowiedzUsuń
  8. prosto i jasno, wrzucam do ulubionych i jak juz skończę koralikować to skorzystam! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. i ja wrzucam do ulubionych
    na pewno wykorzystam dzięki
    bardzo lubię twoje filmiki
    Pozdrawiam;-)))

    OdpowiedzUsuń
  10. Skorzystam na pewno - bardzo podoba mi się ten ażur :-) Właśnie zastanawiam się nad zrobieniem chusty tym wzorem.
    Dziękuję.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzięki za wzorek, pewnie wykorzystam Miło, że wspomagasz innych. Ja bardzo dziekuję:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziewczyny, proszę bardzo. 10 minut filmu nakręcone w weekend, to nie problem (a po Letniej Szkole nam brakowało :)))
    Niech się dobrze robi, bo to proste i efektowne!

    OdpowiedzUsuń
  13. Wielkie dzięki! Pięknie, łopatologicznie wytłumaczony wzór to dla mnie najwyższa sztuka! Gratuluję i dodaję do ulubionych zakładek :) Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  14. Zrobiłam dwa szale tym wzorkiem (są na blogu) i nie powiedziałam jeszcze ostatniego słowa ;)
    Dziękuję za przejrzystą instrukcję :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam! Wyszły świetnie, a skoro to nie było ostatnie słowo, to czekam na ciąg dalszy.

      Usuń
  15. Witaj
    świetny wzór ale poszukuję filmiku w którym bedzie pokazane jak zrobić wzór gwiadkowy -opisy do mnie jakoś nie przemawiają;/
    tutaj jest opis http://dziergamsobie.blogspot.com/2013/07/scieg-gwiazdkowy.html
    czy można liczyć na jakąś filmową podpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam, chciałam ten świetny wzorek wykorzystać do zrobienia swetra ale nie wiem co źle robie,a mianowicie jeden bok mi się wyciąga i po zszyciu sweter się przekręca :( co może być przyczyną ? prułam już dwa lub trzy razy i zaczynam się zniechęcać,prosze o radę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyczyną jest układ oczek we wzorku. We wpisie powyżej jest aktualizacja z linkiem do bloga Wiewiórki, która robiła ten wzorek nieco inaczej i u niej ten efekt "skosu" jest znacznie zniwelowany.

      Usuń
    2. Dziękuję :) Spróbuję tej drugiej metody :)

      Usuń
  17. Witam, wzór jest super. Wielkie dzięki za filmik. Właśnie dziergam nim chustę - wychodzi super. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń